Kalendarium

17 januari 2019 kl. 18.15 Spökslottet, Drottninggatan 116, Sthlm Specialvisning av Spökslottets konstsamling av bl.a. måleri från 1500-talet till 1800-talet. Anmälan är bindande och avgiftsbelagd. Samling på gården. Ansvarig för programpunkten är Margareta Wileen. Kontaktuppgifter, se sista sidan. Obs! Fullbokat!

13 februari kl. 19.00 Konst på bio! Näckrosor av Monet – Vattnets och ljusets magi, Vaxholms biografteater En helt ny film om konstnären Monet och hans intresse för vatten och ljus återspeglat i näckros-målningarna, konstverken som bröt mot konventionerna och förändrade konstvärlden. Vi får en exklusiv titt på de mästerverk som förvaras av Musée de l’Orangerie, Musée Marmottan Monet, Musée d’Orsay – alla i Paris och i Monets hem och trädgård i Giverny. Spellängd 1 tim. 20 min. Medlemspris 130 kr. (Ord. pris 150 kr.) Ingen föranmälan. I samarbete med Vaxholms biografteater.

21 februari kl. 18.00 Textilier och keramik från hela världen, Engarns byväg 8, Resarö Eva och Ulf Asp välkomnar oss till sitt hem för en visning av föremål som de samlat under sina resor till världens alla hörn, främst textil, keramik och porslin. Möjlighet finns att köpa något som man blir särskilt förtjust i. Föreningen bjuder på enklare förtäring. Max 10 deltagare. Anmälan senast 18 februari till Ullabritt Skeppstedt. Kontaktuppgifter, se sista sidan.

9 mars kl. 15.00 Konstföreningens årsmöte på Vaxholms rådhus Välkommen till konstföreningens årsmöte på Vaxholms rådhus lördagen den 9 mars. Obs! Detta utgör kallelsen till årsmötet. För eventuella motioner kontakta ordförande Ullabritt Skeppstedt senast 8 februari. Kontaktuppgifter, se sista sidan.

19 mars kl. 18.00 Bergmans konstgjuteri, Sandsborgsvägen 44 C, Enskede Följ med till Skandinaviens största och äldsta konstgjuteri, som bl.a. gjutit Carl Milles Gud fader på himmelsbågen, Orfeusgruppen och Bror Hjorts Näckens polska. Här gjuts konstverk och föremål i brons för konstnärer, privata och offentliga beställare. Ett flertal gjutmetoder presenteras och vi får följa ett verks väg från ”minsta skiss till största monument”. Resväg: T-bana 18 mot Farsta strand, stig av vid station Skogskyrkogården. Max 15 deltagare. Anmälan senast 11 mars till Elisabet Attermark. Kontaktuppgifter, se sista sidan.

3 april kl. 18.00 Folksamhusets konstsamling, Bohusgatan 14, Sthlm Folksamhuset är en imponerande skyskrapa med fasad av blästrad vit Ekebergs-marmor. Här finns konst och fina interiörer från 1960-talet. Vi får en exklusiv visning av Folksamhusets stora konstsamling under kunnig ledning av Stig Karels. Visningen tar cirka 1 tim. och 45 min. Föreningen bjuder på enkel förtäring. Resväg: T-bana eller buss 3 alt.4 till Skanstull. Max 25 deltagare. Anmälan senast 25 mars till Kristina Bjuhr. Kontaktuppgifter, se sista sidan.

25 april kl. 18.00 Nationalmuseum – i ny färgprakt! Följ med på en tur genom Nationalmuseum med fokus på arkitekturen, rummens nya funktioner och mötet mellan den gamla 1800-talsbyggnaden, ny teknik och nya formmässiga inslag. Vi får höra om processerna bakom den omfattande renoveringen när vi går genom museets olika delar med start i den nya skulpturhallen. Konstföreningen betalar visningen som tar cirka 60 minuter. Om museet inte längre har fri entréavgift, så betalar var och en själv den. Samling kl. 17.50 vid ingången till skulpturhallen. Max 25 deltagare. Anmälan senast 15 april till Ulla Hedhammar. Kontaktuppgifter, se sista sidan.

11–26 maj Vaxholms vårsalong 2019, Roddarhuset, Vaxholm. Amatörer som professionella konstnärer från Vaxholm med omnejd, kan från tisdag 19 mars hämta anmälningsblanketter och utställningsinformation på Vaxholms bibliotek eller från konstföreningens hemsida www.vaxholmskonstforening.se Anmälningsavgiften 250 kronor, sätts in på plusgiro 15788–3. Obs! De första 40 inbetalda anmälningarna antas till utställningen. Inlämning av verk sker tisdag 7 maj kl. 18.00–19.30 på Roddarhuset, Östra Ekuddsgatan 21. Vernissage lördag 11 maj kl. 12.00–16.00 på Roddarhuset. Utställningen är öppen tisdag–söndag kl. 12.00–16.00. För frågor ring eller mejla till Anna Helleday eller Elisabet Attermark. Kontaktuppgifter, se sista sidan.

21 maj kl. 18.00 Förgyllning – sätt guldkant på tillvaron, Roddarhuset, Vaxholm. Lär dig att förgylla! Tag med ett eller några få mindre föremål som du vill förgylla. Kristina Bjuhr och Anna Gerge från konstföreningen lär ut grunderna. Konstföreningen bekostar materialet. Ta med ett förkläde. Arrangemanget tar cirka 2 timmar. Max 10 deltagare. Bindande anmälan senast 13 maj till Kristina Bjuhr, kontaktuppgifter se nedan.

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)