Kalendarium

18 januari kl. 19.00 Vaxholms biografteater. Van Gogh – ett nytt sätt att se
Van Gogh-museet har skapat en biografupplevelse utöver det vanliga. Se skatterna från utställningen och lyssna till konsthistorikerna som delar med sig av sina tolkningar av verken. Medlemspris 130 kr (Ord. pris 150 kr). Ingen föranmälan. I samarbete med Vaxholms biografteater.

24 januari kl. 18.30 Studiebesök i Silveraxets verkstad, Vickergatan 5, Sthlm
I Silveraxets verkstad möter vi konstnärer som arbetar i silver och emalj. Vi får se prov på olika tekniker för att forma och ta fram ett silversmycke och också se hur emaljbilder byggs upp från kopparplåt till färdigt konstverk. Visningen tar cirka 2 timmar och betalas av föreningen. Förfriskningar med tilltugg erbjuds för 70 kr per person. Max 20 deltagare. Anmälan senast 18 januari till Elisabet Attermark. Kontaktuppgifter, se Kontakt.

15 februari kl. 17.00 Guidad visning av konsten på KTH, Stockholm
1917 invigdes Kungliga Tekniska Högskolan på Valhallavägen. Byggherre var Erik Lallerstedt som engagerade flera framstående konstnärer för utsmyckning bl.a. Carl Milles, Hilding Linnqvist, Georg Pauli. En representant från KTH:s konstförening guidar oss. Samling kl. 16.45 vid blomsteraffären, Valhallavägen, Östra Station. Max 20 deltagare. Fri entré. Anmälan senast 5 februari till Ulla Hedhammar. Kontaktuppgifter, se Kontakt.

10 mars kl. 15.00 Konstföreningens årsmöte på Vaxholms rådhus

Välkommen till konstföreningens årsmöte på Vaxholms rådhus lördagen den 10 mars.
Obs! Detta utgör kallelsen till årsmötet. För eventuella motioner kontakta ordförande Ullabritt Skeppstedt, senast 9 februari. Kontaktuppgifter, se Kontakt.

22 mars kl. 18.00 Hertha Hillfon c/o Skeppsholmen, Svensksundsvägen 21

Vår guide kände personligen Hertha Hillfon och visningen fokuserar på henne även om utställningsrummet delas mellan träkonstnär Julia Bondessons och Herthas verk. Vi får se en kort film under visningen och i det lilla biblioteket finns ytterligare verk av Hertha Hillfon. Som alla besökare i Herthas ateljé bjuds vi också på flädersaft och mandelskorpor. Konstföreningen står för visningskostnaden. Den reducerade inträdesavgiften 50 kr, betalar varje besökare direkt vid entrén. Max 30 deltagare. Anmälan senast 7 mars till Ulla Hedhammar. Kontaktuppgifter, se Kontakt. Obs! Vaxholmsbåt går till Strömkajen (Se vårens tidtabell) och därifrån är det cirka 12 minuters promenad till utställningslokalen.

Vi tipsar! 24–25 mars Konstutställning i Vallentuna kulturhus
För tredje året i rad arrangerar Lions Club i Vallentuna en konstutställning med lokala konstnärer. Överskottet från försäljningen går till Lions hjälpverksamhet.

10 april kl. 18.30 Ateljébesök hos dockmakare Thomas Lundqvist,

Rindö redutt. Konstnärsföreningen Redutten har fått en ny medlem, dockmakaren och dockspelaren Thomas Lundqvist. Han har tillverkat dockor till ett stort antal teater-uppsättningar på bl.a. Dramaten, Stockholms stadsteater, Stockholms Konserthus och
till barnprogram i SVT. Thomas tillverkar dockorna främst i trä och har utvecklat en egen spelstil, inspirerad av japansk Bunrakustil. Vi får ta del av hans konstnärskap som dockmakare, se flera sorters speldockor samt exempel på olika speltekniker. Max 20 deltagare. Vi bjuder på enkel förtäring. Anmälan senast 3 april till Elisabet Attermark. Kontaktuppgifter, se Kontakt.

10–27 maj Vaxholms vårsalong 2018, Roddarhuset Amatörer såväl som professionella konstnärer från Vaxholm med omnejd, kan från 19 mars hämta anmälningsblanketter och utställningsinformation på Vaxholms bibliotek eller från konstföreningens hemsida www.vaxholmskonstforening.se Anmälningsavgiften 250 kronor, sätts in på plusgiro 15788–3. Utställningsytan är maximalt en kvadratmeter per deltagare. Obs! De första 40 inbetalda anmälningarna antas till utställningen. Inlämning av verk sker måndagen den 7 maj kl. 18.00–19.30 på Roddarhuset, Östra Ekuddsgatan 21. Vernissage 10 maj (Kristi himmelsfärds dag) kl. 12.00–16.00 på Roddarhuset. Utställningen är öppen tisdag–söndag kl. 12.00–16.00. Kvällsöppet 17 maj kl. 12.00–19.00. För frågor ring eller mejla till Anna Helleday eller Elisabet Attermark. Kontaktuppgifter, se Kontakt.

30 maj kl. 18.30 Besök i en unik konstnärsmiljö på Maria Prästgårds gata 3, Stockholm. Vi får en visning av trädgården med skulpturer av både Christian Eriksson och sonen, även han skulptör, Liss Eriksson samt av en av ateljéerna. Denna fantastiska, orörda konstnärsmiljö skapade Christian Eriksson i samarbete med arkitekt Ragnar Östberg i början av 1900-talet, och är genom Liss Erikssons försorg kulturminnesförklarad. Visningen som genomförs av hans dotter Mirjam Allard, tar cirka 1,5 timme. Samling kl. 18.15 utanför porten Maria Prästgårdsgata 3. T-bana Mariatorget eller Slussen. Max 15 deltagare. Anmälan senast 22 maj till Anne Pajunen. Kontaktuppgifter, se Kontakt

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)