Kalendarium

Bästa konstvän!

Ars longa, vita brevis! Konsten är lång, livet kort - så skynda till höstens rika utbud där elva programpunkter i flera konstarter ges. Unika ateljébesök, hantverkslära, konstfilm, ett medeltida inslag varvas med årets höjdpunkt; konstutlottningen – en förväntansfull stund i novembermörkret! Välkommen till Vaxholms konstförening, en mötesplats för konst och gemenskap!

Ullabritt Skeppstedt Ordförande

20 augusti kl. 14.00

Visning av Vasatornet vid Rydboholms slott och Östra Ryds kyrka.

Det medeltida Vasatornet, med panelmålningar från Vasatiden och inredning från 1500-talet visas av Elisabeth Douglas, grevinna på Rydboholms slott. Därefter, kl. 15.30 får vi en visning av Östra Ryds kyrkas konstsamling och inventarier. Max 25 personer. Avgift till Vasatornet 100 kr. Obs! Vasatornet har branta trappor, delvis utan räcke i början och bara dagsljus. Anmälan till Elisabet Attermark senast 13 augusti. Samåkning, så långt det är möjligt eller buss 670 till Östra Ryd och cirka 15 minuters promenad till Rydboholms slott. Kontaktuppgifter, se Kontakta.

11 september kl. 18.30

Ateljébesök hos konstnär Woo-Bock Lee, Sankt Eriksgatan 9, Stockholm.

Woo-Bock Lee gör collage och bygger bilder av boksidor från 200 år gamla koreanska skolböcker med bark från mullbärsträdet. Hon besöker årligen Korea för att hämta kraft och det koreanska pappret han-ji. Hon transformerar bladen med dess både skrivna och oskrivna historia till nya berättelser. Max 20 personer. Avgift 100 kr, inkl. en enkel koreansk måltid. Anmälan till Kristina Bjuhr senast 4 september. Kontaktuppgifter, se Kontakta.

1 oktober kl. 14.00

Siden, sammet, trasa och lera. Broderat, vävt och drejat – från hela världen, Österåkers konsthall, Åkersberga.

Välkommen till en specialvisning av Eva och Ulf Asps samling av textilier och keramik från hela världen. Textilkonstnär Ulla Parkdal och Ulf Asp guidar oss genom utställningen, där även konstnärerna Karin Derland (broderi), Annika Johnsson (broderi), Nillan Holmgren (väv), Lena Fredholm (textil), Carin Nordling (keramik), Åsa Olofsson (keramik), deltar. Visningen tar cirka en timme. Caféet är öppet! Så långt det är möjligt arrangerar vi samåkning. Max 20 deltagare. Anmälan till Ullabritt Skeppstedt senast 24 september. Kontaktuppgifter, se Kontakta.

8 oktober kl. 14.30

Vaxholms biografteater – Glasmästaren, dokumentärfilm om Bertil Vallien.

Se Glasmästaren en film om glaskonstnären Bertil Vallien av filmskaparen Peter Kruse. Båda är på plats för introduktion, samtal och frågor, innan filmvisningen. Dryck och tilltugg finns till försäljning. Filmen är 60 minuter lång och startar cirka 15.45. Medlemspris 120 kr (ord. pris 150 kr). Ingen föranmälan. I samarbete med Vaxholms biografteater.

13 oktober

Kulturnatten i Vaxholm!

Ett återkommande uppskattat evenemang är Vaxholms kulturnatt där kommunens innevånare bjuds på kulturupplevelser. Se affischering och anslag för en berikande kväll!

28–29 oktober kl. 10.00–16.00

Pröva på näverflätning, en helgkurs på Karby gård!

Tålamod och starka nypor är det som behövs när vi lär oss näverflätningens ädla konst. Gunnel Sjöberg på Karby gård lotsar oss rätt med sitt kunnande. Max 6 personer. Pris 700 kr per person samt cirka 200 kr i materialkostnad. Anmälan till Elisabet Attermark, senast 13 oktober. Kontaktuppgifter, se Kontakta. Obs! då antalet platser är mycket begränsat, så kan du redan nu anmäla dig till nästa tillfälle, en helg i februari–mars 2018.

11 november kl. 15.00

Föreningens årliga konstutlottning på Vaxholms bibliotek.

Konstverken som ska lottas ut, visas i bibliotekets skyltfönster cirka 2 veckor före utlottningen. Observera att du måste lämna fullmakt om du inte själv kan närvara vid utlottningen. Fullmakter finns att hämta på biblioteket.

21 november kl. 13.00–14.30

Vi besöker ”Livstycket”, ett modernt kunskaps- och designcenter i Tensta!

Livstyckets grundare Birgitta Notlöf guidar oss genom verksamheten, där kvinnor från hela världen deltar. Konstnärlig verksamhet som att sy, brodera och trycka på textilier, kombineras med teoretisk undervisning i svenska, samhällskunskap och data. Då besöket äger rum strax före den årliga julmarknaden, så får vi möjlighet att också handla i butiken. Max 15 deltagare. Anmälan till Ullabritt Skeppstedt senast 14 november. Avgift 100 kr, inkl. eftermiddagskaffe med dopp. Om möjligt arrangerar vi samåkning, annars ta T-bana linje 10 till Hjulsta, station Tensta, uppgång längst bak i tåget, vi finns vid Tenstagången 20.

7 december kl. 18.00

Ateljébesök hos korgmakare Larsson, Skeppsbron 46, Gamla stan

1903 startades Larssons korgmakeri. Man tillverkade korgmöbler och korgar av pil för bruksändamål. I dag drivs korgmakeriet i 3:e och 4:e generation och Erika Larsson som tillhör den senare, berättar om rottingmöblerna som tillverkas med eld, på samma sätt som på farfars tid. Vi får prova på! Max 12 personer. Avgift 100 kr. Anmälan till Kristina Bjuhr, gärna via SMS, senast 30 november. Kontaktuppgifter, se Kontakta.

18 januari kl. 19.00

Vaxholms biografteater. Van Gogh – ett nytt sätt att se.

Van Gogh-museet har skapat en biografupplevelse utöver det vanliga. Se skatterna från utställningen och lyssna till konsthistorikerna som delar med sig av sina tolkningar av verken. Medlemspris 130 kr (ord. pris 150 kr). Ingen föranmälan. I samarbete med Vaxholms biografteater.

24 januari kl. 18.30

Måleri och fotografi på Överby skolväg 1 A, Resarö

Ylva Björnström konstnärinna och poet och Monica Lindgren, fotograf, välkomnar oss till ett ateljébesök på Överby skolväg 1 A. Ylva och Monica har ateljé både på Resarö och i en gammal skola i Hälsingland. De har haft en rad utställningar, bland annat i Vaxholm – både tillsammans och var för sig. Monica är representerad med ett flertal bilder i Vaxholms kommunhus. Det blir prat om kreativitet och konst, bildvisning och poesiuppläsning. Vi bjuds på enkel förtäring och mini-vernissage-mingel. Max 12 deltagare. Anmälan till Lena Lindholm, senast 17 januari. Kontaktuppgifter se Kontakta.

Kontaktuppgifter för Vaxholms konstförening

Ordförande Ullabritt Skeppstedt 070-432 83 30 ullabritt.skeppstedt@gmail.com

Kassör Anna Helleday 070-591 92 72 helleday@telia.com

Sekreterare Anna Gerge 070-954 98 10 anna@insidan.se

Ledamöter Elisabet Attermark 072-504 99 26 elisabet.attermark@telia.com

Kristina Bjuhr 070-749 67 41 kristina_bjuhr@yahoo.se

Lena Lindholm 070-542 33 50 lenaylindholm@gmail.com

Suppleanter Ulla Hedhammar 070-256 89 68 ulla.hedhammar@gmail.com

Anne-Marie Dahlman 073-020 49 49 mimmidahlman@yahoo.se

Anne Pajunen 070-730 20 02 a@annepajunen.com

Besök gärna vår hemsida www.vaxholmskonstforening.se för aktuell information. Du kan också följa oss på Facebook!

Vill du bli medlem? Anmäl dig då till Vaxholms konstförening genom att sätta in medlemsavgiften 200 kr på plusgiro 15788–3. Du kan också ge bort ett medlemskap i gåva. Som medlem deltar man i den årliga konstutlottningen! Vill du veta mer? Skicka ett mejl till: vaxholmskonst@hotmail.com.

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)