Kalendarium hösten 2021

2 september kl. 17 Visning av Skogskyrkogården

Skogskyrkogården ritades 1914 av arkitekterna Gunnar Asplund och Sigurd Lewerentz. Arbetet med att anlägga kyrkogården pågick fram till 1940. Idag räknas den till en av den moderna arkitekturens viktigaste skapelser och är sedan 1994 upptagen på Unescos världsarvslista. Vi träffas vid kyrkogårdens entré från Sockenvägen. T-bana till Skogskyrkogården. Visningen tar cirka två timmar. Max 20 deltagare. Kostnad 50 kr. Anmälan via hemsidan senast 26 augusti, betalning senast samma datum till föreningens plusgiro 15788-3, glöm ej skriva ditt namn och ”Skogskyrkogården” på talongen. Programansvarig Hans Moberg.

20 oktober kl. 19 Växthuset – Intryck och Avtryck, Drottninggatan 7, Vaxholm

”Intryck och Avtryck” heter Linda och Jesper Wahlströms firma. De tillverkar bl a det kända Vaxholmstrycket på textil och brickor. De driver också Vaxholms Bed and Breakfast, Drottninggatan 7. Onsdagen den 20 oktober träffas vi där i det trevliga växthuset och får höra om deras olika skapande projekt. För de som vill serveras en matig våffla med dryck för 100 kr. Tillägg om någon vill ha ett glas vin. Allt betalas på plats. Max 12 deltagare. Visningen är kostnadsfri för våra medlemmar. Anmälan via hemsidan senast 13 oktober. Programansvarig Ulla Hedhammar.
PS Om fler visar intresse blir det ytterligare ett tillfälle.

23 oktober kl. 14 Årets konstutlottning, Vaxholms bibliotek

Välkommen till föreningens årliga konstutlottning! Konstföremålen kommer att presenteras på föreningens hemsida cirka två veckor innan utlottningen och från 11 oktober i bibliotekets skyltfönster. Vi kommer även i år att ha formulär på hemsidan för ”önskelistor” från våra medlemmar. Dessutom kommer pappersformulär att finnas på biblioteket.

16 november kl. 17 Skansens glashytta

Tisdagen den 16 november kl.17.00 får vi en visning av Skansens glasbruk. Martin Ehrensvärd tog med sin flickvän konstnären Aleksandra Pavlenkova för lite över ett år sedan över glasbruket. Martin har en gedigen utbildning från USA både i att blåsa glas och att undervisa. När han såg att Skansens glasbruk sökte ny ägare slog han till och utvecklar nu hyttan. Vi träffas utanför Skansens huvudentré 16.50 för att tillsammans gå upp till hyttan. Föreningen står för del av visningen. Programansvarig Ulla Hedhammar.
Max 35 deltagare. Kostnad 50 kr. Anmälan via hemsidan senast 9 november. Betalning senast samma datum till föreningens plusgiro15788-3. Glöm ej skriva ditt namn och ”Glashyttan” på talongen. Programansvarig Ulla Hedhammar. Följ länken för att komma till ett inslag i SVT om Martin Ehrensvärd:

13 januari 2022 kl. 17 Täby Kyrkas medeltida valvmålningar, Täby kyrkby

Den 13 januari 2022, kl 17.00 bjuder Vaxholms konstförening in till guidning av Täby kyrka. Guide: Birgitta Segerström, Täby församling. Kyrkan ligger i Täby kyrkby. Den nuvarande kyrkan i sten är från mitten av 1200-talet, och troligen har en träkyrka funnits här redan tidigare. Mest känd är kyrkan för sina kalkmålningar i taket av Albertus Pictor från 1400-talet och även målningen Döden spelar schack. Ett motiv Ingmar Bergman använt i sin film Det sjunde inseglet. Max 20 deltagare. Kostnad 50 kr. Anmälan via hemsidan senast 6 januari, betalning senast samma datum till föreningens plusgiro 15788-3. Glöm ej skriva ditt namn och ”Täby kyrka” på talongen. Programansvarig Peter Lundquist.

Kalendariet som pdf