Kalendarium våren 2022

15 februari kl 16 Thielskas utställning av Carl Johan de Geer: Den stora missuppfattningen

Sedan debuten i början av 1960-talet har Carl Johan De Geer varit en framträdande gestalt i det svenska kulturlivet. Nyskapande, provocerande och lysande mångkunnig har han verkat som bildkonstnär, formgivare, filmare, fotograf, scenograf och författare. Det var dock som textilformgivare han från början hade tänkt verka.

Vi får en guidad visning av Carl Johan De Geers färgsprakande tyger tillsammans med mönsterskisser, provtryck, installationer och fotografier.

Thielska galleriet, Sjötullsbacken 8 på Djurgården. Tiden är satt till kl 16 eftersom museet stänger kl 17! Det finns möjlighet att fika på Café Monika Ahlberg innan visningen.

Max 15 deltagare. Anmälningsavgift 50 kr. Varje deltagare betalar dessutom själv entré till museet. Anmälan via hemsidan senast 8 februari, betalning senast samma datum till föreningens plusgiro 15788-3. Glöm ej skriva ditt namn och ”Thielska” på talongen. Programansvarig Agnes Englund.

17 mars kl 18 Växthuset – Intryck och Avtryck, Drottninggatan 7, Vaxholm

Aktivitet i repris: ”Intryck och Avtryck” heter Linda och Jesper Wahlströms firma.

De tillverkar bl a det kända Vaxholmstrycket på textil och brickor. De driver också Vaxholms Bed and Breakfast, Drottninggatan 7.

Torsdagen den 17 mars klockan 18.00 träffas vi i det trevliga växthuset och får höra Linda och Jesper berätta om sina olika skapande projekt. För de som vill serveras napolitanska pizzaslices bakade i nya pizzaugnen. Detta betalas på plats, kostar 100 kr med extra tillägg om man vill ha ett glas vin. Max 12 deltagare. Anmälan via hemsidan senast 10 mars. Programansvarig Ulla Hedhammar.

23 mars kl 18 Konstföreningens årsmöte, Kanonens café, Hamngatan 50, Vaxholm

Välkommen till konstföreningens årsmöte, i år på Kanonen, onsdag 23 mars. Obs! detta utgör kallelsen till årsmötet. För eventuella motioner kontakta ordförande Agnes Englund senast 23 februari.

7 april kl. 18 Galleri Lacke, Stora Säby Gård, Stora Säbyvägen, Åkersberga

Vi besöker konstnären Tomas Lacke i hans utställningsrum och ateljé. Lacke är självlärd svensk samtidskonstnär inom både måleri och skulptur. Han jobbar med olika stilar och materialval, arbetet är experimentellt för att hitta nya uttryck genom konsten. Hans stil är influerad av klassiskt oljemåleri, gatukonst med inslag av religiöst bildspråk. I konstnärskapet finns det en fascination för att skapa något vackert ur det mörka som omgärdar oss. Lacke är en föregångare inom mixed media samt en pionjär i att jobba med olika material. Max 15 deltagare. Vi samåker från Vaxholm om möjligt. Anmälan via hemsidan senast 31 mars. Programansvarig Mona Björklund.

5 maj kl 17 Täby kyrkas medeltida valvmålningar, Täby kyrkby (OBS ÄNDRAD TID)

Denna guidning av Täby kyrka skulle ha genomförts den 13 januari men har skjutits upp på grund av pandemin. Guide: Birgitta Segerström, Täby församling. Kyrkan ligger i Täby kyrkby. Den nuvarande kyrkan i sten är från mitten av 1200-talet, och troligen har en träkyrka funnits här redan tidigare. Mest känd är kyrkan för sina kalkmålningar i taket av Albertus Pictor från 1400-talet och även målningen Döden spelar schack. Ett motiv som Ingmar Bergman använde i sin film Det sjunde inseglet.

Max 20 deltagare. Vi samåker från Vaxholm om möjligt. Kostnad 50 kr. Anmälan via hemsidan senast 28 april (du som anmälde dig till besöket i januari behöver inte göra det igen), betalning senast samma datum till föreningens plusgiro 15788-3. Glöm ej skriva ditt namn och ”Täby kyrka” på talongen. Programansvarig Peter Lundquist.

14-22 maj Vaxholms vårsalong,  Roddarhuset, Östra Ekuddsgatan 21

Vaxholms konstförening har som tradition att arrangera en vårsalong, som brukar möta mycket stort intresse från såväl deltagande konstnärer som besökare.  Amatörer och professionella konstnärer från Vaxholm med omnejd är välkomna att delta. Vernissage lördag 14 maj, tiderna är 11-16 tisdag till söndag fram till och med söndag 22 maj.

Detaljer om anmälningsförfarandet kommer att publiceras på hemsidan senast under februari.

Kalendariet som pdf