Kalendarium våren 2020

23 januari kl. 19.00 Konst på bio!

Eremitaget, en av världens största samlingar, Vaxholms biografteater. Eremitaget i Sankt Petersburg har en av världens största konstsamlingar. Vi får följa med på en rundtur genom magnifika byggnader till en dold värld, för att fördjupa oss i museets historia och upptäcka oförglömliga mästerverk. Spellängd 1 tim. 30 min. Medlemspris 130 kr. (Ord. pris 150 kr.) Ingen föranmälan. I samarbete med Vaxholms biografteater.

12 februari kl. 18.00 Vasas skulpturprakt!

Vasamuseet öppnar en utställning där Vasaskeppets skulpturprakt visas på ett nytt sätt. Konstföreningens medlemmar blir de första att se denna tema-utställning. Avgiften 150 kr betalas vid entrén. Du kan därför komma tidigare och se dig omkring i museet innan visningen börjar. Filmen om Vasa visas kl. 17.00 och kl. 19.00. Vi samlas innanför entréspärrarna kl. 18.00. Konstföreningen betalar guidningen, som tar cirka 45 min. Max. 30 deltagare. Anmälan via hemsidan senast 5 februari. Programansvarig är Elisabet Attermark.

17 februari kl. 19.00 Konst på bio!

Om Frida Kahlo, Vaxholms biografteater. Frida Kahlo. Viva La Vida är en ny dokumentär som belyser två sidor av den världsberömda mexikanska konstnärinnan – som revolutionär, feministisk pionjär och som människa, plågad av en sargad kropp och ett turbulent kärleksförhållande. Frida Kahlo – en ikon och förebild som påverkat konstnärer, musiker och stylister. Spellängd 1 tim. 30 min. Medlemspris 130 kr. (Ord. pris 150 kr.) Ingen föranmälan. I samarbete med Vaxholms biografteater.

3 mars kl. 18.00 Handmålat kakel från Italien

Rörstrandsgatan 13, Sthlm. Vi besöker Luisa Martorelli och butiken La Riggiola, som tillverkar och
säljer exklusivt kakel och handgjord brukskeramik från Amalfikusten. Medelhavsmönster möter Italiensk design. T-bana Sankt Eriksplan. Max 15 deltagare. Anmälan via hemsidan senast 25 februari. Programansvarig Anne Pajunen.

7 mars kl. 14.15 Konstföreningens årsmöte på Vaxholms bibliotek.

Välkommen till konstföreningens årsmöte, i år på Vaxholms bibliotek, lördag 7 mars. Obs! detta utgör kallelsen till årsmötet. För eventuella motioner kontakta ordförande Ullabritt Skeppstedt senast 7 februari, se styrelsesidan.

23 mars kl. 18.00 Platina

Platina, Stockholms galleri för samtida smyckekonst, Bondegatan 6, Sthlm. Sofia Björkman berättar för oss hur smycken kan se ut idag och hur olika smyckekonstnärer arbetar för att berätta historier och ge kommentarer om samhället. Vi får se exempel på oväntade material som används och hur både gamla och nya tekniker blandas för att åstadkomma bärbara konstobjekt. Max 12 deltagare. Anmälan via hemsidan senast 16 mars. T-bana Medborgarplatsen. Programansvarig Margareta Wileen.

23 april kl. 18.00 Glashyttan

Glashyttan, Hägerstens allé 84 C, Hägersten. Glaskonstnär Gunilla Kihlgren tar emot oss i sin hytta och ateljé. Gunilla jobbar med unika, skulpturala objekt i varmt glas. Skalan i hennes verk varierar från små inredningsobjekt till offentlig rumslig gestaltning. Gunilla har verkat som konstnär i drygt 35 år och ställt ut på ett flertal gallerier och museer både i Sverige och utomlands. Max 15 deltagare. Anmäl via hemsidan senast 16 april. Programansvarig Ullabritt Skeppstedt.

9–24 maj Vaxholms vårsalong 2020, Roddarhuset.

Obs! utställningsinformation och anmälan på hemsidan från 15 mars. Amatörer och professionella konstnärer från Vaxholm med omnejd, kan från söndag 15 mars anmäla sig till årets vårsalong. Anmälan sker från i år, endast via hemsidan och bokningen öppnar 15 mars kl. 9.00. De första 40 inbetalda anmälningarna antas till utställningen. Anmälningsavgiften 250 kr, sätts in på plusgiro 15788–3. Inlämning av verk sker tisdag 5 maj kl. 18.00–19.30 på Roddarhuset, Östra Ekuddsgatan 21. Vernissage lördag 9 maj kl. 12.00–16.00 på Roddarhuset. Utställningen är öppen tisdag–söndag kl. 12.00–16.00. För frågor kontakta Elisabet Attermark eller Anna Helleday, se styrelsesidan.

28 maj kl. 18.00 Carl Eldhs ateljémuseum

Carl Eldhs ateljémuseum, Lögebodavägen 10, Bellevueparken, Sthlm Bara några minuters promenad från den hektiska trafiken vid Roslagstull och Sveaplan finns den vackra Bellevueparken. Där hade skulptören Carl Eldh sin ateljé, som fortfarande är orörd. Här finns t.ex. många gipser, förlagor till skulpturer som vi känner igen. Max 30 deltagare. Anmälan via hemsidan senast 20 maj. Avgift 50 kr, erläggs på plats. Swish går bra. Konstföreningen bjuder på guidningen. Buss 670 till Albano, därefter en kort promenad till ateljén. Programansvarig Anna Helleday.

Kalendariet som pdf