Kalendarium

Höstprogrammet 2019

2 september kl. 16.00 Vi besöker Sveriges televisions ateljéer Vi får en guidad tur i tv-husets lokaler och inspelningsateljéer. Besöket anpassas efter aktuella produktioner. Obs! samling kl. 15.30 i tv-husets foajé, Oxenstiernsgatan 34. Visningen tar 60 min. Säg till om du behöver tillgång till hiss. Max. 25 deltagare. Då SVT kräver för- och efternamn samt person-nummer på alla deltagare, så ber vi dig att, till detta evenemang, ringa in din anmälan eller skicka ett sms till programansvarig Margareta Wileen 070-573 20 32. Anmälan senast 15 augusti.

24 september kl. 19.00 Karin Larssons liv och kök i Sundborn, Vaxholms hembygdsgård Följ med på en spännande matresa i tid och rum. Vi får kliva in i Karin Larssons liv och kök i Sundborn genom Elisabet Svalin Gunnarssons inspirerande berättande. Ett samarbete mellan Vaxholms konstförening och Vaxholms hembygdsförening. Max. 25 deltagare per förening. Anmälan via hemsidan senast 17 september. Programansvarig är Ulla Hedhammar.

11 oktober Kulturnatt Vaxholm! Mingel med vaxholmskonstnärer och författare på Rådhuset alt. Vaxholms bibliotek. För aktuell information och fler evenemang, se vaxholm.se

15 oktober kl. 16.00 Se mattorna – det är jag! Märta Måås på Kungliga slottet Kungafamiljen har sedan Märta Måås-Fjetterström startade sin verkstad 1919, regelbundet köpt ur hennes produktion. Hennes högklassiga verksamhet låg Kungens farfar och farfars far varmt om hjärtat och de beställde båda ett betydande antal mattor från hennes verkstad. I år är det hundra år sedan hennes verksamhet startade och Kungen har tagit initiativ till en utställning, om och med hennes verk, i Rikssalen på Kungliga slottet. För första gången visas nu mattorna som finns i de kungliga samlingarna. Max. 25 deltagare. Anmälan är bindande och avgiftsbelagd. Anmäl via hemsidan samt sätt in inträdesavgiften 120 kr på konstföreningens plusgiro 15788-3, senast 4 oktober. Konstföreningen betalar visningen. Mötesplats: Västra valvet vid Yttre borggården. Gruppen går gemensamt med guiden till Rikssalen där visningen äger rum. Programansvarig är Elisabet Attermark.

23 oktober kl. 16.30. Ateljébesök hos konstnär Edita Rydhag, Järfälla Edita Rydhag är en välmeriterad och internationellt erkänd keramisk skulptör med bl.a. offentliga utsmyckningar och uppdrag. Vi samåker i bil från Vaxholm kl. 15.30 till hennes ateljé i Järfälla. Max. 15 deltagare. Bindande anmälan via hemsidan senast 15 oktober. Programansvarig är Anna Gerge.

24 oktober kl. 19.00 Konst på bio! Pradomuseet 200 år – en samling underverk, Vaxholms biografteater I samband med Pradomuseets 200-årsjubileum är denna dokumentär den första filmiska resan genom rum och berättelser från ett av de mest besökta museerna i världen. Samlingarna med över åtta tusen konstskatter är en trollbindande upplevelse som drar närmare tre miljoner besökare till Madrid varje år. Vi får en detaljerad inblick i museet. Medlemspris 130 kr. (Ord. pris 150 kr.) Ingen föranmälan. I samarbete med Vaxholms biografteater.

OBS: Bion informerar att betalning kan ske kontant eller med swish, INTE MED KORT.

9 november kl. 15.00 Årets konstutlottning, Vaxholms bibliotek Välkommen till föreningens årliga konstutlottning på Vaxholms bibliotek. Konstföremålen visas i bibliotekets fönster cirka två veckor före utlottningen. Om du inte själv kan närvara, måste du lämna fullmakt för att kunna delta i utlottningen. Fullmaktsblankett finns att hämta på biblioteket och från vår hemsida, från 28 oktober.

12 november kl. 18.00 Besök på Galleri Hantverket, Götgatan 63, Sthlm Silversmed Sigrid Ingela Blom och keramiker Anette Berglund visar oss runt i konsthantverksgalleriet och berättar kort om arbetet, processen i respektive verkstad/ateljé, samt presenterar medlemmarnas verk. Jubileumsrabatt 20% ges på utvalda verk. Förtäring med tilltugg ingår i besökspriset, 100 kr per person, som betalas på plats. Min. 10 deltagare. Anmälan via hemsidan senast 4 november. Programansvarig är Elisabet Attermark.

21 november kl. 18.00 Möte mellan bilden, betraktaren och konstnären. Ett ateljébesök på Verdandigatan 4, Sthlm Bildkonstnär Brita Lanning tar oss med i sin målningsprocess genom att berätta om hur några av hennes bilder blivit till. Med utgångspunkt från målningarna får vi möjlighet att utforska vad som påverkar oss som betraktare. Vad fångar vår uppmärksamhet? Är det färg, form, motiv, uttryck eller kanske något djupare, som är svårt att fånga i ord. Utifrån frågeställningar som dessa stannar vi upp vid några bilder och ger plats för reflektioner. Max. 15 deltagare. Anmälan via hemsidan senast 14 november. Programansvarig är Ullabritt Skeppstedt.

3 december kl. 18.00 Jul i växthuset, Edvard Anderssons växthus, Bergianska trädgården Vandra runt bland färgglada amaryllisar, julrosor och hyacinter och känn doften av glögg- och pepparkakskryddor. En försmak av julens kryddor, frukter och nötter får du i utställningen Jul i växthuset. Vi lär oss mer om var julens växter kommer ifrån och hur de används. Max. 20 personer. Anmälan via hemsidan senast 26 november. Programansvarig är Ulla Hedhammar.

23 januari 2020 kl. 19.00 Konst på bio! Eremitaget – en av världens största samlingar, Vaxholms biografteater Eremitaget i Sankt Petersburg har en av världens största konstsamlingar och blev en mötesplats för många konstnärer. Vi får följa med på en rundtur genom magnifika byggnader till en dold värld, för att fördjupa oss i museets historia och upptäcka oförglömliga mästerverk. Tsarinnan Katarina II lade grunden när hon 1764 köpte in 225 målningar. Idag finns tre miljoner verk bevarade i samlingarna. Spellängd 1 tim. 30 min. Medlemspris 130 kr. (Ord. pris 150 kr.) Ingen föranmälan. I samarbete med Vaxholms biografteater.

Kalendariet som pdf