Kalendarium hösten 2020

1 september kl. 18.00 Carl Eldhs ateljémuseum, Lögebodavägen 10, Bellevueparken, Sthlm

Bara några minuters promenad från den hektiska trafiken vid Roslagstull och Sveaplan finns den vackra Bellevueparken. Där hade skulptören Carl Eldh sin ateljé, som fortfarande är orörd. Här finns t.ex. många gipser, förlagor till skulpturer som vi känner igen. Max 15 deltagare. Anmälan via hemsidan senast 27 augusti. Konstföreningen bjuder på entréavgiften och visningen, som tar ca en timma. Buss 670 till Albano, därefter en kort promenad till ateljén. Programansvarig Anna Helleday.

24 september kl. 18.00 Lumphé Litografiska verkstad, Knaperstavägen 5, Långholmen, Sthlm

Vad är ett grafiskt blad? Hur skapas en litografi? På Litografiska verkstaden får vi se hur man trycker en litografi samt lära oss skillnaden mellan olika grafiska tryckmetoder. Vi välkomnas i galleriet, där litografier av kända, svenska konstnärer presenteras. Vi äter en enkel soppa med bröd och dryck. Pris 250 kr/person, konstföreningen subventionerar en del av besöket, som tar ca två och en halv timme. Max 15 deltagare. Anmälan via hemsidan senast 17 september. T-bana Hornstull/buss 4 till Högalidsparken. Programansvarig Elisabet Attermark.

9 oktober Kulturnatten i Vaxholm!

Ett återkommande uppskattat evenemang är Vaxholms kulturnatt, där boende och besökare bjuds på ett smörgåsbord av konst, musik, film, teater och mycket annat. För aktuell information, se vaxholm.se

19 oktober kl. 18.00 Glashyttan, Hägerstens allé 84 C, Hägersten

Glaskonstnär Gunilla Kihlgren tar emot oss i sin hytta och ateljé. Gunilla jobbar med unika, skulpturala objekt i varmt glas. Skalan i hennes verk varierar från små inredningsobjekt till offentlig rumslig gestaltning. Gunilla har verkat som konstnär i drygt 35 år och ställt ut på ett flertal gallerier och museer både i Sverige och utomlands. Max 15 deltagare. Anmäl via hemsidan senast 12 oktober. Programansvarig Ullabritt Skeppstedt.

27 oktober kl. 19.00 Konst på bio! Om Frida Kahlo, Vaxholms biografteater

Frida Kahlo. Viva La Vida är en ny dokumentär som belyser två sidor av den världsberömda mexikanska konstnärinnan – som revolutionär, feministisk pionjär och som människa, plågad av en sargad kropp och ett turbulent kärleksförhållande. Frida Kahlo – en ikon och förebild som påverkat konstnärer, musiker och stylister. Spellängd 1 tim. 30 min. Medlemspris 130 kr, betalning sker på plats. (Ord. pris 150 kr.) Max 50 deltagare. Obs! Anmälan via hemsidan, senast 24 oktober, eftersom konstföreningen hyr biograflokalen. I samarbete med Vaxholms biografteater. Programansvarig Anna Helleday.

7 november kl. 14.15 Konstutlottning utan medlemmarnas närvaro

På grund av Covid-19-pandemin kommer föreningens årliga konstutlottning i år att genomföras utan att medlemmarna närvarar fysiskt. Endast styrelsen plus valberedningen kommer att finnas på plats vid dragningen. För att delta i utlottningen måste du som medlem fylla i den anmälningsblankett (önskelistan) till konstutlottningen som från 23 oktober kommer att finnas på vår hemsida, på fliken Konstlotteriet. Blanketten skickas in till föreningen direkt från hemsidan. Den som inte anmält sin e-postadress till konstföreningen får anmälningsblanketten och information per brev; pappersblanketten ska lämnas in på biblioteket. Ifylld blankett skall i båda fallen skickas/lämnas in senast fredag 6 november.

Konstföremålen kommer att presenteras på föreningens hemsida från 23 oktober, och från 30 oktober i bibliotekets skyltfönster. Vinnarna kommer efter dragningen att kontaktas per sms, telefon eller e-post för information om vad som vunnits, och var vinsten kan hämtas.

16 november kl. 18.00 OCH kl. 19.00 Platina, Stockholms galleri för samtida smyckekonst, Bondegatan 6, Sthlm.

Sofia Björkman berättar för oss hur smycken kan se ut idag och hur olika smyckekonstnärer arbetar för att berätta historier och ge kommentarer om samhället. Vi får se exempel på oväntade material som används och hur både gamla och nya tekniker blandas för att åstadkomma bärbara konstobjekt. OBS två tillfällen samma kväll. Max sex deltagare per klockslag. Anmälan via hemsidan senast 9 november. Programansvarig Margareta Wileen.

1 december kl. 18.00 Pär Engsheden och Sara Danius Nobelklänningar, Nationalmuseum, Sthlm

Pär Engsheden är en av Sveriges främsta designers. Under åren 2015–2018 skapade han fyra uppmärksammade klänningar till Sara Danius, Svenska Akademiens ständiga sekreterare. Designprocessen utvecklades i ett ovanligt nära samarbete mellan kreatör och bärare. Deras samtal om mode, filosofi och litteratur pågick under gemensamma middagar, resor, i brev och sms samt under otaliga provningar. Med Danius som sin musa skapade Engsheden de unika klänningarna som alla bär på en individuell berättelse. Max 15 deltagare. Entréavgift 100kr. Konstföreningen betalar visningen. Anmälan via hemsidan senast 23 november. Programansvarig Elisabet Attermark.

28 januari 2021 kl. 18.00 Ateljé Flow, Klockargården, Danderyd

Vi besöker Klockargården, en byggnad från 1700-talet där konstnär Jenny Grant tar emot oss i sin ateljé. Jenny målar ”live” och visar oss hur hon arbetar med tekniken Mixed Media. Max 15deltagare. Avgift 50 kr erläggs på plats. Swish går bra. Kaffe ingår. Anmälan via hemsidan senast 21 januari. Programansvarig Marie Lindström.

Kalendariet som pdf