Konstlotteriet

Ett av föreningens uppdrag är att en gång per år ordna en utlottning av konst, konsthantverk och konstböcker. Utlottningen har under många år ägt rum på Vaxholms bibliotek och samlat flera av föreningens medlemmar till en förväntansfull lördagseftermiddag.

Varje medlem har ett medlemsnummer och det är det, som kan bli ett turnummer i vårt lotteri! Utlottningen sker i november och två veckor innan visas konstföremålen i bibliotekets skyltfönster. En medlem, som inte själv kan närvara vid dragningen, kan lämna in en underskriven fullmakt på biblioteket.

En regel som vi följer är att konstföremålens inköpsvärde ska överensstämma med summan av medlemsavgifterna. Vi lottar ut mellan tolv och femton objekt varje år. Beslutsprocessen för inköp av ett konstföremål, är att minst tre styrelsemedlemmar säger ja till det föreslagna objektet och att inköpspriset ligger kring 3000 kr. Vår avsikt är att köpa varierad konst med inspirerande uttryck – i olika tekniker.

Bilden visar förra årets vinster (fönstret i Vaxholms bibliotek). Nästa utlottning hålls i november 2019.