Kalendarium våren 2024

Anmälan till samtliga aktiviteter sker via vår hemsida. Anmälan öppnar fredagen den 12 januari.

Måndag 22 januari kl. 18.30 Strömkarlen, gratis föreläsning i Församlingshemmet

Öppen föreläsning om konstverket “Strömkarlen” av Ernst Josephson. Hans Lundin, tidigare anställd vid Waldemarsudde, berättar den spännande historien om verket utifrån sin bok. Konstverket finns idag på Waldemarsudde och är permanent infälld i väggen.

Fri entré. Föreläsningen är öppen för alla, inte bara för konstföreningens medlemmar. Tag gärna med en vän/familj/granne! Ingen föranmälan.

Det pågår för närvarande en separatutställning om Ernst Josephson på just Waldemarsudde.

Måndag 12 februari kl. 16.00 Kyrkotextilier, Vaxholms kyrka

Sista anmälningsdag 2 februari.

Vi besöker vår egen församlingskyrka i Vaxholm och får en visning av de vackra textilierna. Kyrkotextilier har en lång tradition i vår kulturhistoria med mycket symbolik i utförandet. Den äldsta av Vaxholms kyrkas mässhakar är från 1700-talet och den yngsta är tillverkad 1998 av textilkonstnärinnan Ulla Parkdal på Rindö. Ulla har även gjort ett bårtäcke och en korkåpa. Hon har varit verksam som textilkonstnär i mer än 60 år varav merparten varit kyrkliga textilier. Vår guide blir diakon Christina Bursjö. Ulla Parkdal som har stor kunskap om kyrkans textilier, härkomst och utförande kommer också att delta.

Max 20 deltagare. Anmälningsavgift 50 kr. Anmälan via hemsidan senast 2 februari. Betalning av anmälningsavgiften senast samma datum till föreningens plusgiro 15788-3, eller swish 123 505 3822. Glöm ej att skriva ditt namn och ”Kyrkotextilier” vid inbetalning. Ansvarig Hans Moberg.

Onsdag 21 februari kl. 15.00 Konst på bio – film om Johannes Vermeer, Vaxholms bio

Filmen visas i samarbete med Biografsällskapets Vänner. Konstföreningens medlemmar erhåller 10% rabatt på biljettpriset. Ingen föranmälan.

Under våren 2023 öppnade Rijksmuseum i Amsterdam den största utställningen med Vermeer som genomförts. Utställningen blev snabbt utsåld men kan nu upplevas på bio. Med lån från hela världen har Rijksmuseum kunnat sammanföra hans mest kända verk i en stor retrospektiv: Målningar som Flicka med pärlörhänge, GeografenMjölkerskanDen lilla gatanDam skriver ett brev och Kvinnan med vågen.

Onsdag 6 mars kl. 18.30 Konstföreningens årsmöte, Sessionssalen, Vaxholms rådhus

Alla medlemmar är välkomna till vårt årsmöte på Rådhuset. Efter sedvanliga förhandlingar bjuder föreningen på Micaela Lodéns populära föreläsning om Rådhusets historia.

Ingen föranmälan. Obs! Detta utgör kallelsen till årsmötet. Eventuella motioner sänds till ordforande@vaxholmskonstforening.se senast 7 februari.

Tisdag 19 mars kl. 18.00 Ateljébesök Elggren/Sillanpää, Aspudden

Sista anmälningsdag 9 mars.

Ateljébesök hos konstnärerna Leif Elggren och Marja-Leena Sillanpää. En intressant kväll där vi får se exempel på olika konstnärliga uttryck och höra konstnärerna berätta om sitt konstnärskap. Leif Elggren erhöll under hösten det prestigefyllda Ganneviksstipendiet. (www.leifelggren.org) Föreningen bjuder på lättare dryck och tilltugg.

Max 20 deltagare. Anmälningsavgift 50 kr. Anmälan via hemsidan senast den 9 mars. Betalning av anmälningsavgiften senast samma datum till föreningens pg 15788-3, eller swish 123 505 3822. Glöm ej att skriva ditt namn och ”Elggren” vid inbetalning. Adress Sigfridsvägen 6, Aspudden. Tunnelbanestation Aspudden, promenad ett kvarter. Ansvarig Kerstin Olander.

Torsdag 25 april kl. 18.00 Ateljebesök Ewa Norrthon Keramik, Karlsudd

Sista anmälningsdag 15 april.

Vi besöker Ewas ateljé och trädgård med utställning av hennes vackra keramikföremål.

Ewa berättar om sin verksamhet och visar runt bland urnor, krukor, fat och olika konstföremål, som finns för både inom- och utomhusbruk.

Max 15 deltagare. Anmälningsavgift 50 kr. Anmälan via hemsidan senast 15 april. Betalning av anmälningsavgiften senast samma datum till föreningens plusgiro 15788-3, eller swish 123 505 3822. Glöm ej att skriva ditt namn och ”Norrthon” vid inbetalning. Adress Karlsuddsvägen 5 i Vaxholm/Karlsudd. Ansvarig Gunnel Lüttkens.

18 – 26 maj Vaxholms vårsalong, Roddarhuset

Vaxholms konstförening har som tradition att arrangera en vårsalong, som brukar möta mycket stort intresse från såväl deltagande konstnärer som besökare.  Amatörer och professionella konstnärer från Vaxholm med omnejd är välkomna att delta. Vernissage lördag 18 maj, tiderna är 11-16 alla dagar (stängt måndag 20 maj) fram till och med söndag 26 maj. Detaljer om anmälningsförfarandet kommer att publiceras på hemsidan i början av mars.

Söndag 2 juni kl. 11.00 Vandring på Skarpö

Sista anmälningsdag 22 maj.

Bebyggelsen på Skarpöborg tillkom i början på förra sekelskiftet och utgör en välbevarad och enhetlig bebyggelse trots individuella särdrag. Under denna utflykt rör vi oss utomhus och får under Mats Törnqvists kunniga ledning ta del av Skarpös historia. Med hänsyn till områdets topografi och att vi i stort sett kommer att förflytta oss under hela utflykten rekommenderas bekväma skor.

Max 15 deltagare. Anmälningsavgift 50 kr. Anmälan via hemsidan senast 22 maj. Betalning av anmälningsavgiften senast samma datum till föreningens plusgiro 15788-3, eller swish 123 505 3822. Glöm ej att skriva ditt namn och ”Skarpö” vid inbetalning. Närmare uppgifter om transport och träffpunkt kommer att ges till deltagarna. Ansvarig Maria Caldeman.

Kalendariet som pdf